تلف شدن ۶ گوسفند به دلیل برخورد با قطار سرخس-مشهد + فیلم کشف ۷ کیلوگرم هروئین و دستگیری متهم توسط پلیس راه‌آهن دستگیری ۶ نفر از عاملان شهادت محمد بایر در نهاوند (۲۵ تیر ۱۴۰۴) آیا سؤالات آزمون سمپاد لو رفته است؟ | پیگیری شکایات والدین توسط وزارت آموزش و پرورش معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: در دنیای مدرن امروز شهرداران معماران آینده‌نگر شهر هستند بخشش قاتل پای چوبه دار به احترام امام حسین(ع) معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: با حل مشکل روستا‌ها می‌توانستیم مانع حاشیه‌نشینی در مشهد شویم پایش آنلاین پارک سرخه حصار با ۴۴ دوربین نظارتی دبیر ستاد حقوق بشر: با رویکردی فعال حقوق قربانیان ایرانی را در مجامع بین‌المللی و داخلی پیگیری می‌کنیم خوردن میوه و سبزیجات چه تاثیری در بهتر خوابیدن دارد؟ نوبت دوم کنکور ۱۴۰۴ در موعد مقرر برگزار خواهد شد کووید ۱۹، شایع‌ترین ویروس بیماری‌های تنفسی در خرداد ۱۴۰۴ ارائه بیش از ۱۸ هزار خدمت سلامت به اتباع افغانستانی در مرز دوغارون تایباد استاندار ایلام خبر داد: تردد سالانه ۸ میلیون زائر از مرز مهران «احیای شورای‌عالی تأمین اجتماعی» راهی برای بهبود وضعیت کارگران و بازنشستگان مبلغ شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۴ تعیین شد پرداخت مابه‌التفاوت حقوق فروردین ۱۴۰۴ و ارتقای خدمات درمانی، دو مطالبه مهم بازنشستگان تأمین اجتماعی هشدار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی: خرید، فروش و حمل آرد خارج از فرایند‌های تعریف‌شده، جرم و مشمول قانون قاچاق است نکات مهم برای رزرو بلیت هواپیما به نجف در ایام اربعین ۱۴۰۴ – فلای سپهران روایت میلاد حاتمی از حمله اسرائیل به زندان اوین + فایل صوتی «روز تأمین اجتماعی» و راهکار‌های مؤثر برای رفع مشکل ناترازی هزینه و درآمد قتل در شهرستان فیروزه خراسان رضوی؛ دستگیری قاتل فراری در پارک لاله تهران آغاز پروژه مرمت بخشی از گنبد سلطانیه (۲۵ تیر ۱۴۰۴) انهدام باند جابه‌جایی موادمخدر در مشهد (۲۵ تیر ۱۴۰۴) ۲۰ کانال متخلف کنکور به مقامات قضایی ارجاع شدند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (چهارشنبه، ۲۵ تیر ۱۴۰۴) | تداوم روند افزایش دما تا جمعه طرح جدید آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری | تولید اسباب‌بازی برای آموزش تاب‌آوری در شرایط بحران رئیس سازمان استعدادهای درخشان: والدین نگران تخلفات احتمالی آزمون تیزهوشان نباشند، پیگیری می‌کنیم باز هم حفر چاه‌های جدید در دشت مشهد برای عبور از بحران آبی
سرخط خبرها

وزارت انسان سازی را دریابیم!

  • کد خبر: ۱۸۶۱۵۸
  • ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
وزارت انسان سازی را دریابیم!
این روز‌ها هم زمان با  شروع سال تحصیلی جدید، کلیپی مربوط به یکی از  مدارس کرمان در  فضای مجازی دست به دست می‌شود که  واقعا تعجب انگیز و  تأسف آور است.

این روز‌ها هم زمان با شروع سال تحصیلی جدید، کلیپی مربوط به یکی از  مدارس کرمان در فضای مجازی دست به دست می‌شود که واقعا تعجب انگیز و تأسف آور است؛ موسیقی عجیب وغریب با متن ۱۸+ و رقص دانش آموزان در فضای مدرسه و.... البته در سالیان قبل هم شاهد نشر چنین کلیپ‌هایی بوده ایم. صرف نظر از لزوم ورود جدی و برخورد قاطع آموزش وپرورش با عاملان این قضایا، اجازه بدهید از منظری دیگر هم به این موضوع نگاهی گذرا بیندازیم.

یکی از وزارتخانه‌های آموزش وپرورش موفق در جهان، مربوط به کشور ژاپن است. کشور ژاپن منابع طبیعی ندارد و اقتصادش مبتنی بر سرمایه انسانی، فناوری پیشرفته، تولید کالا و خدمات کیفی است. بنابراین، انسان و تربیت آن نیز مهم تلقی می‌شود و در نتیجه، معلم، مدرسه، آموزش، برنامه درسی و هرچه با پرورش و «قیمتی ساختن انسان» ارتباط دارد، برای آن‌ها مهم تلقی می‌شود. مطلوب‌ترین و رشک برانگیزترین جنبه زندگی معلم ژاپنی این است که او زندگی نسبتا مرفهی دارد و حقوق بسیار زیادی می‌گیرد. آموزش معلمان بسیار مهم است تا آنجا که یک معلم تازه کار باید کاملا با یک معلم باسابقه هماهنگ شود. به همین دلیل، تجربه کودکان هم سطح در کلاس‌های مختلف به نحو قابل ملاحظه‌ای یکسان است (جستاری به آموزش وپرورش ایران و ژاپن، دکتر ابوالفضل بختیاری،۱۳۹۱).

در کنار توجه زیاد به جایگاه معلم چه از لحاظ ساختاری و سازمان دهی، سطح علمی، اقتصادی و رفاهی، نگاه ویژه‌ای به مقوله فرهنگی معلم هم صورت می‌گیرد. بی شک این نگاه دقیق برگرفته از لزوم حفظ و حراست از کیان فرهنگی کشور ژاپن است. چشم بادامی‌ها دریافته اند که مهم‌ترین سازمان برای حفظ زیست بوم فرهنگی شان، آموزش وپرورش و مهم‌ترین مؤلفه زمینه ساز برای کارکرد صحیح آن، ثبات و آرامش در همه سطوح است.

حال بیایید نگاه پیر فرزانه انقلاب به آموزش وپرورش را بررسی کنیم: «آموزش وپرورش مهم‌ترین کار یک کشور است. اگر کشوری بخواهد به عزت مادی، به سعادت معنوی، به سیطره سیاسی، به پیشروی علمی، به آبادانی زندگی دنیا، به هر آرزویی، بخواهد دست پیدا کند، باید به آموزش وپرورش به عنوان یک کار بنیادی، مقدماتى لازم بپردازد.»

در کنار همه توفیقات انکارناپذیر و موفقیت آمیز آموزش وپرورش، اجازه بدهید یک سوزن به خودمان بزنیم؛ عزل و نصب‌های اتوبوسی، بی معلم ماندن بعضی کلاس‌ها دست کم در روز‌های نخست سال، تغییر معلم بین سال تحصیلی، به کارگیری نیرو‌هایی با تحصیلات نامرتبط و به طورکلی به کارگیری نیرو‌هایی که آموزش‌های مرتبط در دانشگاه تربیت معلم و دبیری را ندیده اند، کمبود هزاران معلم و دبیر به ویژه دبیر پرورشی، اختصاص بودجه ناکافی و درنهایت نوع نگاه به فرهنگ در این دستگاه، بخشی از مشکلات آموزش وپرورش ماست که‌ می‌تواند باعث تولید ناهنجاری‌های فرهنگی در دانش آموزان شود.

صدالبته کم توجهی به فرهنگ به ویژه در دستگاهی مثل آموزش وپرورش به عنوان دستگاهی زاینده و پویا و نه دستگاهی مصرفی، متأثر از نوع نگاه ملی در سطوح کلان است. اگر قرار بود روزی تعداد وزارتخانه‌های کشورمان را به سه وزارتخانه کاهش دهیم، باز هم وزارت انسان سازی (آموزش وپرورش + آموزش عالی و فرهنگ) یکی از این سه وزارتخانه‌ها بود.

ما حاضریم هزاران میلیارد تومان بودجه مالی و  خون مطهر چندده شهید را  صرف جمع کردن اغتشاشات و بلوا‌های خیابانی، ناهنجاری‌ها و کج رفتاری‌های اجتماعی بکنیم، اما حاضر نیستیم با صرف مبالغی بسیار کمتر، به عنوان مثال با  استخدام نیرو‌های زبده فرهنگی، همراه با آموزش‌های نوین و به روز و مرتبط، از ایجاد بستر چنین بحران‌هایی جلوگیری کنیم.

در بیشتر رشته‌ها و تخصص‌ها می‌توان با صرف پول و... متخصصان مختلف را از سراسر جهان به کار گرفت؛ اما آیا می‌توان استاد و معلم متخصص فرهنگ ایرانی از سایر کشور‌ها استخدام کرد؟

وزارت انسان سازی را دریابیم!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->